26 MART 1984'TE, İZMİR'İN BÜTÜN İLÇELERİNDE ADAYLAR, SONUÇLAR VE ANILAR...

 


Bir önceki yazının devamını getirelim ve 26 Mart 1984’teki İzmir’in durumunu hatırlayalım şimdi de…


Bu seçimle ilgili bir iki anekdot aktarmak isterim. Hele ilkinin zamanı çoktan geldi.

O tarihte Yeni Asır'ın seçim sayfalarını yönetiyordum. Gece sonuçlar belli olmaya başladığında Burhan Özfatura, sanırım yanında Ekrem Pakdemirli ve Şahin Uğurlu ile gazete geldi. Herkes gibi ben de kutladım kendisini.

Ne dese beğenirsiniz?!

"Sen bana oy vermedin ama neyse..."

Vay be!

Allah'ın bildiğini kuldan saklayacak değilim. Oy vermiştim ona oysa.

Kendi kendine "eyvah" dedim...

"Yandık!"

Yıllar sonra yazdığı kitapta, gönderme yapmıştı bana. "Neden bilmiyorum ama benimle çok uğraştı" falan demişti. 

Neredeyse her gün öyle tuhaf işler yapıyordu ki Burhan bey, uğraşmayıp da ne yapacaktım?!

Daha ilk geceden belliydi zaten olacaklar. Yanmıştık!

Nitekim sonraki seçimde Yüksel Çakmur esti köpürdü, sildi süpürdü. Yüzde 52'ye karşılık yüzde 24 oy alan Özfatura'yı ezdi, geçti. Eğer bu sonuçta, Özfatura'nın iddia ettiği gibi payım varsa, aferin bana.


Bir parantez de listede adı olan bağımsız aday olarak yazan Hüsnü Mençe'ye açmak isterim. Kısaca boylu, göbekli, biraz Süleyman Demirel'i andıran, ah benim dünya tatlısı Hüsnü ağabeyim. Defalarca söylemiştim "Yapma abi, girme seçime. Milyonda bir şansın yok. Yazık edeceksin kendine" demiştim.

Bazı arkadaşlar ise onu boyuna dolduruyordu "Bastır abi, sen kazanacaksın" diye. Hüsnü abi da gelip, "Bana sayfalarda niye daha fazla yer vermiyorsun, kazanmamı istemiyor musun?" diyordu.

Sonunda evini, otomobilini satmak zorunda kaldı, eşinden ayrıldı. 

Nur içinde yatsın.

MDP adayı mimar Orhan Erdil ise sonraki seçimde DYP adayı oldu ve yine kazanamadı.

1984 yılında Konak ilçesi yoktu. Sonradan ilçe olan çok yeri kapsayan Merkez İlçe vardı. Ve Karşıyaka ile Bornova'yla birlikte, büyükşehir belediyesi bu ilçeden oluşuyordu.

İşte o ilçelerin adayları ve sonuçları...

MERKEZ İLÇE


BORNOVA


KARŞIYAKA


Sırayla gidelim şimdi...

ALİAĞA


BAYINDIR


BERGAMA


ÇEŞME

DİKİLİ


FOÇA


KARABURUN



KEMALPAŞA



KİRAZ

KINIK



MENEMEN

ÖDEMİŞ


SEFERİHİSAR


SELÇUK


TİRE


TORBALI


URLA

Bazı ilçeler hakkında, küçük notlarım var.

Karaburun ve Torbalı'da "bağımsız adaylar" kazandı örnekse.

Önemliydi...

Dikili'de Osman Özgüven, Urla'da Bülent Baratalı efsanesi bu seçimde başladı.

Karşıyaka'da Cihan Türsen, Aliağa'da Hakkı Ülkü, Çeşme'de Faik Tütüncüoğlu ikinci olmuşlardı. Bir sonraki seçimde üçü de başkan oldular.

Bayındır'daki çekişmeli yarışta ikinci olan DYP adayı Okan Erbil, 2000'lı yıllarda milletvekili olan Aytun Çıray'ın dayısıydı.

En ilginç sonuç, Ödemiş'te yaşandı. İlk üç aday da hemen hemen aynı oyu aldı. İkinci sıradaki DYP adayı Fuat Kılcı daha sonra milletvekili oldu, üçüncü Neccar Türkcan da daha önce milletvekilliği yapmıştı.

Şimdi 31 Mart 2024 bekleniyor.

40 yıl sonra, İzmir Büyükşehir Belediyesi ve sınırlarındaki 30 ilçede, bakalım kayda değer neler olacak?





Yorumlar