BİR YILDA 52 HAFTA VAR. YA 1000 HAFTADA KAÇ YIL VAR? DÖKÜN KARANFİLLERİ YOLLARA… / günlerden 25 mayıs

 


"Cumartesileri sayıyoruz beraber

ve diyorum ki bu cumartesilerin bir şimşeği olmalı

susanın içine bilenenin içine

görüp de demeyenin içine içine çakmalı"

Betül Dünder’in dizeleri bunlar…

Cumartesi Anneleri’nin 1000. haftası için Figen Şakacı’nın yazdığı şiiri ise Vardal Caniş çizdi, Tilbe Saran seslendirdi:

TAŞ OLDUM, ÇATLAMADIM

 

Elbette Bandista grubunun Cumartesi Anneleri için yazdığı ‘Benim Annem Cumartesi’ şarkısını yeniden yorumlayan Teoman’ın sözleri de kayda alınmalı:

“Bilirsiniz, siyasete uzak biriyim, sevmediğim bir alandır. Ben kendimi, siyasetler üzeri olarak tanımlarım, vicdanın yanındayımdır, siyasi partilerin değil.

Bu şarkıyı seslendirme önerisi bana Cumartesi Anneleri tarafından geldi. Gelebilecek negatif tepkileri sezdim ama bu teklifi reddetmeyi bir an bile düşünmedim. Düşünmedim, çünkü kendimi tanırım. Reddetseydim, hayatım boyunca sürecek bir vicdan azabıyla yaşamak zorunda kalırdım.

Kendimi bildim bileli Türkiye’de her kesimin çektiği acıların farkındayım. Her kesimi anlamaya çalıştım hayatım boyunca. Kimseyi düşman olarak görmedim, görmeyeceğim.

İnsana olana yakışanı yapmış Teoman, hele de yüreğinde kopan fırtınayı, şarkının sözlerine aktarırken:

Benim annem pazarları

Uyandırmaz yavrusunu

Benim annem pazartesi

Demlikte bir çay tanesi

Benim annem salı günü ya

Hüzün ya düğün tülü

Benim annem bir çarşamba

Görmesen de sen aldanma

Benim annem perşembeyi

İyi bilir işkenceyi

Benim annem cumaları

Gezer bütün kuytuları

Benim annem cumartesi

Her bir dilde çıkar sesi

Benim annem cumartesi

Elinde solmuş bir resim

Benim annem cumartesi

Hesap soracak öfkesi



Ve çağrı şu:

Cumartesi Anneleri’nin/İnsanları’nın 1000 haftadır süren hakikat ve adalet mücadelesi için her neredeysen bir karanfil de sen bırak!

Dökün karanfilleri yollara, dökün…


  • 1000 CUMARTESİ / Hasan Ocak'ın, Rıdvan Karakoç'un öldürüldüğü 1995'in 27 Mayıs'ında Galatasaray Lisesi'nin önüne 20 kadın geldi. Coplanmalarına, kovulmalarına, yerlerde sürüklenmelerine rağmen bundan sonra her cumartesi oradaydılar. O günlerden bugüne 29 yıl geçti… Tam 1000 hafta…

GÖKÇER TAHİNCİOĞLU’NUN YAZISI


YIKMAK, YAPMAKTAN ZORDUR BAZEN

Kenan Gürbüz’ün haberi / Bodrum'da 'Denizler Halkındır' sloganıyla başlatılan proje kapsamında sahillerde temizlik hareketi başladı. Jet sosyetenin gözbebeği olan Türkbükü ve Yalıkavak'ta kaçak iskele ve ahşap yapılar yıkılıyor. Bu kapsamda, Denizkızı, Redline ve Memedof’un izinsiz olan iskele, ahşap sahne ve ahşap yapıları yıkıldı.




JET HIZIYLA GEÇİYOR!

Talim ve Terbiye Kurulu, Milliî Eğitim Bakanlığı’nın tartışmalara yol açan ‘yeni müfredat’ taslağını kabul etti. Kurul başkanı Prof. Dr. Cihad Demirli, kamuoyundan gelen 67 bin 284 öneri ve görüşün incelendiğini açıkladı. Müfredat, bakanlık onayının ardından önümüzdeki eğitim-öğretim döneminden itibaren kademeli şekilde uygulanacak. BURADA

 

GEMİDE, HAVUZA ATLAMAK!




İSTANBULUN YÜZEN EVLERİ, NEDEN ŞİMDİ YOKLAR?


Şelale Gültekin paylaşmış / Eski İstanbul’da deniz henüz doldurulmamış, sahil yolları henüz betonla kaplanmamıştı. 1940’larda ise bu avantajlardan yararlanarak yeni bir yaşam alanı tarzı üretildi… Yüksek Mimar Ahsen Yapanar'ın tasarladığı yüzen evler 1950’lerde ve 1960’larda oldukça gözdeydi ve uzun süre koylarda varlıklarını sürdürmüşlerdi.


DİĞER 25 MAYIS’LAR

  • 1924 - Türkiye millî futbol takımı, Olimpiyat Oyunları kapsamındaki ilk millî maçında, Çekoslovakya'ya 5-2 yenildi.
  • 1944 - Nuri Demirağ'ın fabrikasında yapılan ilk Türk yolcu uçağı, İstanbul'dan Ankara'ya uçtu.
  • 1954 - Türkiye, Osmanlı borçlarının son taksitini ödedi.
  • 1954 - Tokyo'da yapılan Dünya Serbest Güreş Şampiyonası'nda, Türkiye birinci oldu.
  • 1961 - ABD Başkanı John F. Kennedy, ABD Kongresi'nde yaptığı bir konuşmada 1960'lı yıllar sona ermeden önce mutlaka Ay'a ayak basacaklarını ilan etti.
  • 1977 - Kerkük-Yumurtalık Petrol Boru Hattı açıldı ve ilk tanker yüklemesi gerçekleştirildi.
  • 1977 - Yıldız Savaşları filmi gösterime girdi.
  • 2003 - 56'ncı Cannes Film Festivali'nde Nuri Bilge Ceylan'ın Uzak adlı filmi, Büyük Ödülü, Gus Van Sant'ın Fil (Elephant) adlı filmi ise, Altın Palmiye ödülünü aldı.
  • 2008 - 61. Cannes Film Festivali’nde En İyi Yönetmen Ödülünü Nuri Bilge Ceylan, Üç Maymun filmi ile aldı. Ceylan, ödülünü kucaklarken, “Benim yalnız ve güzel ülkeme ithaf ediyorum” dedi. Ceylan, üçüncü kez Cannes’da ödül alarak bir rekora da imza attı.

 

25 MAYIS’TA DOĞANLAR

  • 1927 - Robert Ludlum, Amerikalı yazar (ö. 2001)
  • 1972 - Tardu Flordun, Türk tiyatro, sinema ve dizi oyuncusu

 

25 MAYIS’TA ÖLENLER

  • 1974 - Ulvi Uraz, Türk tiyatro ve sinema sanatçısı (d. 1921)
  • 1983 - Necip Fazıl Kısakürek, Türk şair, gazeteci ve yazar (d. 1904)
  • 2020 - George Floyd, bir Afro-Amerikalı (d. 1973)

Yorumlar