NE VARSA BOŞVERİN… AVNİ ANIL’I ANMA DİNLEME GÜNÜ, BUGÜN. / günlerden 14 haziran

 


O şuna bunu demiş.

Bu ona şunu demiş.

Sallayın hepsini.

Bir gün olsun, huzur bulun.

Müzik dinlemek için, neyi kullanıyorsanız, arama çubuğuna “Avni Anıl” yazın ve ister Zeki Müren söylesin:


“Aşk bu değil

Yapma güzel

Sen insanı öldürürsün,

Sen insanı güldürürsün.”

İster Nesrin Sipahi söylesin:

“Biraz kül

Biraz duman

O benim işte.”

İster Yeliz söylesin:

“Mihrabım diyerek sana yüz vurdum

Gönlümün dalında bir yuva kurdum

Yıllardan beridir yalvarıp durdum

Sevgilim demeyi öğretemedim.”

İster Mustafa Sağyaşar söylesin:

“Ne yeşili ne siyahı

Gözümde hep gözleri var

Seviyorum diye beni aldattınız

Yalan, yalan yıllar.”

İster Behiye Aksoy söylesin:

“Unutamıyorum, unutamıyorum,

Gecem yok artık, gündüzüm yok.”

İster Ahmet Özhan söylesin:

“Bir ateşim yanarım külüm yok dumanım yok

Sen yoksan mekanım belli değil zamanım yok.”

İster Muazzez Abacı, ister Candan Erçetin, ister Mediha Şen, ister Müslüm Gürses, ister Emel Sayın söylesin:

“Öyle dudak büküp

Hor gözle bakma

Bırak, küçük dağlar

Yerinde dursun

Çoktan unuturdum

Ben seni çoktan

Ah, bu şarkıların

Gözü kör olsun”

Belki de aynı şarkıyı artık Cem Adrian’dan dinlemenin zamanıdır şimdi…

 


14 Haziran 2008 günü hayata veda eden ama sonsuza kadar hayatlara anlam katacak şarkıların bestekârı Avni Anıl’ı anma, ona saygı sunma ve selam durma günü, bugün.

 


AVNİ ANIL YAZMIŞTI…


Yeni Asır Gazetesi’nin, 12 Ağustos 1984 Pazar günlü sayısında “Avni Anıl imzalı” şu yazı yer alır.

“Uçtu ellerimizden en güzel günler, aylar

Soldu bahçemizdeki güllerden biri daha

Dalarken gözlerimiz ufuktaki yangına;

Geliyor koşa koşa yıllardan biri daha…”

Böyle diyor şair, dost Halil Soyuer.

Bugün 3 Ağustos, Cuma… Saat 14.00'de ayrıldık Alsancak limanından, şu saatlerde de (16.30) Foça açıklarından geçiyoruz. Takıldı kafama bu dizelerin mahur ezgileri durmadan mırıldanıyorum. Geçen elli küsur yılın, uçup giden günlerine, aylarına döne döne mırıldanıyorum. Bak şu şairin ettiğine, solan güllerin birini düşünürken, birinin daha geldiğini hatırlatmanın sırasıydı sanki.

Karadeniz gemisi Akdeniz turundan dönüyor. Grup grup insanlar sohbet ediyorlar, oyun oynuyorlar, okuyorlar ve küçükler de havuzun tadını çıkarıyorlar.

Dalıyorum ve mırıldanıyorum:

Yıl 1935. İlkokul ikiye geçmişiz. Yaz tatilinde, rahmetli anacığım ve küçük kardeşimle, geminin güvertesinde yere serdiğimiz battaniye üzerinde anacığımın yolluğunu, kuru köftesini yiyor, Çamlıca gazozumuzu yudumluyoruz.

1935'in gemi güvertesinde sinirli bir adam, mırıldanarak kendi kendine konuşuyor:

“Yazıklar olsun be… İki kadeh rakıya 50 kuruş aldılar. İnsaf kalmamış ki…”

1935-40'ların gemi güvertesinde radyodan bir şarkı yayılıyor:

"Gecenin matemini aşkıma örtüp sarayım,

Gittin artık seni ben nerde bulup yalvarayım…”

Rahmetli anacığım da mırıldanırdı bu şarkıyı, devamlı söylerdi. Yıllar sonra öğrendim ki, Selahaddin Pınar bu eserini çok sevdiği rahmetli babası için bestelemiş. Şair Mustafa Nafiz Irmak'a rica etmiş, bu isteğine uygun bir şiir yazmasını. Irmak da kırmamış Pınar'ı, yazmış…

Kim bilir, anacağım da, daha üç aylıkken ölen, hiç tanımadığı anacığı için mi söylüyordu!

1984'ün gemi güvertesinde yolcular, İspanyol asıllı, eski futbolcu, yeni şarkıcıdan parçalar dinliyorlar, kendilerinden geçiyorlar.

 

DİĞER 14 HAZİRAN’LAR

  • 1789 - Darıdan damıtılarak yapılan ilk viski, Amerikalı din adamı vaiz Elijah Craig tarafından üretildi. Bu tür viskiye Bourbon adı verildi, çünkü bu din adamı Kentucky'nin Bourbon ilçesinde yaşıyordu.
  • 1925 - Göztepe SK kuruldu.
  • 1937 - Hatay Devleti'nin bağımsızlığı, TBMM'de onaylandı.
  • 1940 - Alman Birlikleri Paris’e girdi.
  • 1949 - Vietnam Devleti kuruldu.
  • 1964 - Nelson Mandela, ömür boyu hapse mahkûm edildi.
  • 1985 - Fransa, Almanya, Belçika, Hollanda ve Lüksemburg, Schengen Antlaşması'nı imzaladılar.
  • 1989 - Kapalı yerlerde sigara içilmesi ile sigara reklamı ve kampanyası yasaklandı.
  • 2000 - İtalya'da affedilen ve Abdi İpekçi suikastı ile gasptan iadesi kararlaştırılan Mehmet Ali Ağca, Türkiye'ye getirildi.
  • 2014 - Ukrayna Hava Kuvvetleri'ne ait bir İlyuşin İl-76 nakliye uçağı, Lugansk Halk Cumhuriyeti güçleri tarafından vuruldu. Uçağın düşmesi sonucunda 49 kişi öldü.

 

14 HAZİRAN’DA DOĞANLAR

  • 1928 - Ernesto Che Guevara, Arjantinli devrimci (ö. 1967)
  • 1933 - Jerzy Kosiński, Polonya asıllı Amerikalı yazar (ö. 1991)
  • 1946 - Donald Trump, Amerikalı iş insanı, siyasetçi, yönetici ve yazar
  • 1955 - Perihan Savaş, Türk oyuncu

 

14 HAZİRAN’DA ÖLENLER

  • 1994 - Ahmet Kostarika, Türk sinema oyuncusu (d. 1927)
  • 2007 - Kurt Waldheim, Avusturyalı politikacı ve devlet adamı (d. 1918)
  • 2008 - Avni Anıl, Türk bestekâr (d. 1928)
  • 2013 - Ethem Sarısülük, Ankaralı kaynak işçisi (d. 1986)
  • 2019 - Ergün Uçucu, Türk tiyatro, sinema, dizi oyuncusu ve seslendirme sanatçısı (d. 1940)
  • 2021 - Selçuk Tekay, Türk besteci ve keman sanatçısı (d. 1953)

Yorumlar