BOŞ LAFLA NE PEYNİR GEMİSİ YÜRÜR, NE DE İZMİR KÖRFEZİ’NE TÜNEL YAPILIR

 10 yıl önce biri, bir taş attı İzmir’in Körfezi’ne; sonra her gelen, o taşı aldı eline. Oyun mu oynuyorlardı, aklımızla dalga mı geçiyorlardı, tıpkı ve mesela 23 Mart 2017’de servis edilen şu haberde olduğu gibi…



Balçova, Narlıdere, Karşıyaka ve Çiğli İlçesi sınırlarında Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yapılması planlanan İzmir Körfez Geçişi (Otoyol ve Raylı Sistem Dahil) Projesi için 2015 yılında hazırlanan ÇED Raporu, İnceleme ve Değerlendirme Kurulu’nda (İDK) ele alındı.

İDK, ÇED Raporu’nu yeterli bularak nihai kabul etti. Rapor ile ilgili yapılacak olan öneri, görüş ve itirazların 10 gün içinde Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü ve Bakanlık üzerinden yapılabileceği belirtildi. Sürecin bitiminin ardından ihale için harekete geçilecek.

Proje ile İzmir Körfezi’nin iki yakası arasında ulaşım bütünlüğünü sağlamak amacıyla, Çiğli’yi Balçova’ya bağlayacak.

Bu yıl başlaması ve 2023 yılında tamamlanması planlanan proje dahilinde otoyol bölümü Sasalı Kavşağı’ndan başlayarak İnciraltı’ndan Çeşme Otoyolu’nda birleşecek. Raylı sistem hattı ise Karşıyaka Tramvayı’ndan başlayacak ve Üçkuyular İskelesi’nde son bulacak.

Projede 1.8 kilometre Batırma Tüp Tünel, 4.2 kilometre uzunluğunda Körfez Köprüsü ve 800 metre uzunluğunda yapay ada ve bağlantı yollarıyla toplam 8.2 kilometre uzunluğunda olacak Batırma tüp tünel genişliği, 43.40 metre, Batırma tünel en düşük taban kazı kotu eksi 32 metre olacak. Deniz geçişinin 1.900 metrelik kesimi batırma tüp tünel, 4 bin 175 metrelik kesimi köprülü geçiş, 880 metrelik kesimi ise yapay adadan oluşacak.

Hazırlanan proje yap-işlet-devret usulü ile ihale edilecek. Projenin toplam maliyeti için 3 milyar 520 milyon TL  harcanacak. Proje sonunda Çiğli–Üçkuyular arasındaki 70 dakikalık ulaşım mesafesi 10 dakikaya inmesi planlanıyor.

Neymiş? Proje 2017’de başlayacak, 2023’te bitirilecekmiş!

Hani köprü? Hani tünel? Nerede battı? Nereden çıktı?

Gerçekten bu işi ciddiye almak, konuşmak, tartışmak “abesle iştigal” değil de, nedir?

Eğer ille de denizin altından geçecek tünellere meraklıysanız, onun âlâsı Norveç’te yapılıyor zaten.

Örnek 1.

Dünyanın ilk yüzen tüneli Norveç’te hizmete girecek

Dik, buzlu dağlar ve derin fiyortlar Norveç’in batısında güzel manzaralar oluştursa da sürücüler için ulaşımı çok zor hale getiriyor. Güneydeki Kristiansand şehrinden kuzeydeki Trondheim arasındaki 1125 km’lik yolda toplam 7 kez feribota binmek gerekiyor. Bu yol ortalama saatte 50 km hızla ancak 21 saatte aşılabiliyor. Ancak bu durum yakında değişebilir. Norveç hükumetinin planladığı 40 milyar dolarlık altyapı projesi feribotların yerine tüneller yerleştirmeyi hedefliyor. Bu tünellerden bazılarının ise yüzen tünel olarak inşa edilmesi planlanıyor. Su yüzeyinin yaklaşık 30 metre altına yerleştirilecek beton tüneller sayesinde hem Kristiansand-Trondheim arasındaki ulaşım süresi yarı yarıya düşecek hem de ulaşımın bölgede yol açtığı çevresel etkiler en aza indirilmiş olacak. Uzmanlar yüzen tünel konseptinin dik dağlarla çevrili derin fiyortlarda çok kullanışlı olduğunu söylüyor. Bu yer yapısı tünel kazmaya ya da köprü inşa etmeye çok müsait değil. Norveç Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Yapı Mühendisliği Profesörü Nils Erik Anders Rønnquist “Köprüler uzadıkça belirli noktalara kemerler ve askılar inşa etmeniz gerekiyor. Ama su altında yüzen bir tüneli doğru şekilde inşa ederseniz ve ağırlıklarla dengeyi sağlarsanız sonsuza dek uzatabilirsiniz.” diyor.

Yüzen tüneller suda asılı dursa da aslında tam olarak yüzmüyorlar. Tüpler, zemine çakılı kablolar ve her 250 metrede bir yerleştirilen dubalar aracılığıyla sabitleniyor. Yapının büyük bölümü su altında olduğu için tünel gemilerin botların hatta denizaltıların hareketine engel olmuyor.Sıradan tüneller gibi, yüzen tünellerin de acil durum anında yüzeye çıkılabilecek kaçış rotaları bulunacak. Rønnquist “Tünelde gerçekleşebilecek büyük patlamaların simülasyonlarını gerçekleştirdik, denizaltılarla çarpışma senaryosunu inceledik, bir balıkçı teknesinin ağlarının tünele takılması ihtimalini değerlendirdik hatta yüzeyde batan bir geminin dibe inerken tünele çarpması ihtimalini bile gözden geçirdik. Her şey kontrol altında diyebilirim. Bu oldukça sağlam bir yapı.” şeklinde konuştu. Ancak bu yapı türünün ilk örneği olacağı için ortaya çıkma ihtimali bulunan her sorunu tahmin etmek oldukça güç. Mühendislerin hiç aklına gelmeyen bir sorun da tünelin güvenliği için tehdit oluşturabilir. Ama ekibin bu sorunları tahmin etmek için yeterince süresi var. Tünelin 2050 yılında hizmete girmesi planlanıyor. Bu tünel türünün ilk örneği olsa da son örneği olmayabilir. Rønnquist, İtalya’da ve Çin’de mühendislerin benzer çalışmalar yürüttüğünü belirtiyor. (NBC News)

Dahası da var. Denizin altındaki tünelden gemileri geçirmek gibi...

Dünyanın ilk gemi tüneli Stad 2029’da açılacak!

Tünel deyince akıllara Norveçliler gelir. Çünkü 2000 yılında açılan 24 kilometre uzunluğunda Dünyanın en uzun karayolu tüneli Laerdal Tüneli Norveç’te.

Dünyanın ilk gemi tüneli Stad 2029’da açılacak! | Stad tüneli haritada

Neredeyse yüz yıla varan tartışma konusu tünel, en sonunda kaza sayılarının artması sonucu yapılmaya başlanacak ve maliyetinin 260 milyon avroya yakın bir bedel çıkacağı tahmin edilmekteTüneli yapacak olan bizdeki gibi yap işlet devret mantığı ile özel sektör değil bizzat Norveç Devleti tarafından yapılacak.

Dünyanın ilk gemi tüneli Stad 2029’da açılacak! | Stad tünelinin ölçüleri

Aslında plan açık bir kanal yapalım tartışması ile başlamıştı. Gemi kanalı yapıldığında üstündeki doğa yok olacaktı. Sonunda akıllara gemi tüneli geldi ve oy birliği ile yapılmasına karar verildi.

Norveç’in ahenkli yapısı Ulusal Opera binasını yapan mimarlar kollarını sıvadılar. Tüneli yapacak mimarlar 12 yılda bitirilebileceğini öngörüyor.


Norveç Denizi ile Kuzey Denizine geçişte Norveç’in Stad yarımadasından dolanan gemiler kış ayların çok tehlikeli kazalar meydana getirebiliyor.  650 metreye yakın bir dağın altından geçecek olan Stad tüneli yapıldığında artık bu sorun ortadan kalkmış olacak. Norveç Denizi’nden Kuzey Denizine geçecek gemiler Fiyord suları güzergahını kullanabilecek.


Stad tüneli 1700 metre uzunluğunda, yüksekliği 45 metre genişliği ise 36 metre olacak. Tünelin içindeki su seviyesi 12 metre olacak ve hesaplamalara göre 16 bin groston ağırlığındaki yük gemisi yada yolcu gemisi bu tüneli kullanabilecek.





(gelgez.net)

Yorumlar